Najlepszy PAPIER do akwareli: Hot Press, Cold Press, czy Rough? Faktura papieru do akwareli dla początkujących
Hot Press, Cold Press, czy Rough? Którą fakturę papieru akwarelowego wybrać? Czy się różnią między sobą i czy mają wpływ na samo malowanie akwarelami? Mam nadzieję, że ten artykuł rozwieje Wasze wątpliwości pozwoli wybrać najlepszą fakturę papieru do akwareli odpowiednią dla Waszego stylu pracy.
Jeśli szukasz więcej informacji na temat papieru, nie tylko o jego fakturze, to polecam Ci ten artykuł: Jak wybrać papier akwarelowy?
Co to jest faktura papieru i dlaczego jest taka ważna?
Faktura papieru to wykończenie powierzchni papieru, może być ona zupełnie gładka, czy bardziej lub mniej chropowata. Często mówi się, że papier posiada “ząb”, czy np. ziarno, które innym słowy nawiązuje do nierówności jakie znajdują się na powierzchni papieru. W zależności od rodzaju faktury pozwala ona na uzyskanie różnych efektów na papierze. Może ona zarówno ułatwiać malowanie akwarelą, jak i je utrudniać jeśli wybierzemy nieodpowiednie wykończenie do zamierzonego efektu.
Rodzaje faktur papieru do akwareli
Na rynku mamy dostępne trzy rodzaje faktur papieru Hot Press, Cold Press, Rough, które posiadają także inne nazwy, ale znaczące to samo. Poniżej postaram się opisać je dokładniej wraz z ich alternatywnymi nazwami.
Hot Press | HP | Grain Satine | Smooth | Drobnoziarnisty
Papier do akwareli Hot Press, oznaczany również jako Grain Satine, czy Smooth to papier, który jest GŁADKI. To wykończenie jest powierzchnie stosowane w papierach ksero, czy np. w białych blokach technicznych, więc na pewno dobrze je znacie.
Drobnoziarniste wykończenie papieru często wybierane jest przez artystów malujących tematy np. botaniczne, czy realizmu. Faktura ta pozwala na malowanie dużej ilości detali, dzięki temu, że przez brak nierówności na papierze włosie pędzla podąża dokładnie tam gdzie chcemy i przypadkiem nie odbija w innym kierunku przez “ząb” papieru.
Farba nie gromadzi się pomiędzy ziarnem papieru dlatego efekt granulacji pigmentu jest mniej widoczny niż na Cold Press i Rough. Jeśli zastanawiasz się co to jest granulacja to odpowiedź znajdziesz TU.
Zazwyczaj kolory wydają się być bardziej nasycone, niż na innych fakturach papieru. Pigment osadza się równomiernie na powierzchni papieru (na chropowatej powierzchni znajduje się na różnych wysokościach, przez co światło jest inaczej odbijane). Różnica ta nie jest drastyczna, ale widoczna dla wprawionego oka.
Na tym papierze możemy bez problemu łączyć technikę akwareli z technikami rysunkowymi. Z powodzeniem po takim papierze możemy rysować z pomocą, piórka i tuszu, cienkopisów, kredek, etc.
Zaletą papieru Hot Press jest również brak widocznej faktury papieru podczas skanowania, czy fotografowania prac akwarelowych celem ich późniejszego wydruku.
Mówi się, że papier gładki mniej wybacza błędy. Na podstawie moich moich doświadczeń zgadzam się z tym powiedzeniem. Faktura ta wymaga dobrego opanowania techniki akwareli i zrozumienia zachowania się farby na papierze. Na początku przygody z akwarelą trudniej było mi uzyskać gładkie przejścia pomiędzy kolorami na dużej powierzchni. Niepotrzebne lub mniej udane pociągnięcia pędzlem również są tu bardziej widoczne. Papier wolniej chłonie wodę oraz szybciej wysycha niż chropowate faktury papieru. Jest bardziej podatny na zniszczenie, co się z tym wiąże przy pocieraniu i nakładaniu wielu warstw może gorzej je znieść niż papier Cold Press.
Cold Press | CP | Grain Fin | Średnioziarnisty | NOT | Medium Texture
Faktura Cold Press jest oznaczana również jako Grain Fin, czy jeszcze krócej NOT (skrót od not hot pressed). Jest to papier który jest lekko chropowaty, średnioszorstki. Gołym okiem jest widoczna nierówna powierzchnia papieru, tzw. ząb, który jest też wyczuwalny pod palcami. Po zamalowaniu papieru faktura nadal jest widoczna. W plamach koloru, pigment może się zbierać w widoczne skupiska, lecz jest go łatwiej równo rozprowadzić niż na papierze Rough. W porównaniu do papieru Rough pozwala on na malowanie większej ilości detali, jednak na mniej niż w przypadku Hot Press.
Chropowata faktura świetnie nadaje się do techniki suchego pędzla. Możemy uzyskać bardzo ciekawe efekty, dzięki nierównościom na powierzchni papieru.
Cold Press jest fakturą, która bardziej wybacza błędy początkujących akwarelistów i mniej je eksponuje. Papier dobrze i szybko chłonie wodę, wolniej wysycha oraz jest trwalszy niż Hot Press. Zatem mamy więcej miejsca na poprawki i ciut więcej czasu na działanie. Jest to jedno z najchętniej wybieranych wykończeń papieru zarówno przez profesjonalistów, jaki amatorów.
Rysując cienkopisem, czy piórkiem na fakturze Cold Press, możemy napotkać małe trudności przez nierówności. Jednak przy większej uważności, w większości przypadków, można spokojnie rysować po takiej powierzchni. Jeśli chcemy użyć kredek i uzyskać nimi gładkie przejścia może być już trochę trudniej.
Jeśli chcemy zeskanować pracę wykonaną na Cold Press’ie to faktura będzie widoczna na skanie.
W jednej z książek znalazłam dodatkowe rozróżnienie oznaczeń CP oraz NOT. CP to papier gładzony na zimno, a wykończenie NOT to faktura niegładzona na zimno. Jednak nie udało mi się znaleźć więcej informacji na ten temat. Zazwyczaj te oznaczenia są używane naprzemiennie jako ten sam typ papieru.
Rough | RGH | Torchon | Grain | Grain Torchon | Heavy Texture | Gruboziarnisty
Kolejnym wykończeniem papieru jest faktura Rough, zwana również jako Torchon lub Grain. Faktura takiego papieru jest szorstka, w porównaniu do Hot Press i bardziej chropowata niż Cold Press. Przestrzenie między “zębem” papieru mogą widocznie skupiać lub separować pigment akwareli, czy wodę. Dzieję się tak dlatego ponieważ do produkcji używa się większe ziarno (mniej zmielone składniki). Papier ten cechuje się właściwościami papieru Cold Press (chłonność wody, trwałość, tempo schnięcia, nasycenie).
Na takim papierze o wiele trudniej jest malować detale, za to świetnie nadaje się do bardziej ekspresyjnego stylu malowania, czy podkreślania granulacji akwareli. Przy energicznych pociągnięciach pędzlem, część “wystających” punktów papieru pozostaje biała. Idealny do techniki suchego pędzla. Dość trudno jest rysować jest rysować po takim papierze.
Wśród papierów z oznaczeniem Rough, możemy również znaleźć wykończenie Extra Rough. Jak sama nazwa wskazuje faktura ta jest bardzo szorstka.
Podobnie jak w przypadku papieru Cold Press, faktura Rough jest widoczna na zeskanowanych pracach.
Faktura papieru, a producenci
Znamy już różnicę pomiędzy poszczególnymi rodzajami faktur papieru. Wybór powinien wydawać się już prosty, jednak muszę zwrócić Waszą uwagę na kolejny aspekt. Wykończenie papieru może różnić się w zależności od producenta papieru.
Pomimo tej samej nazwy faktury Cold Press, czy Rough powierzchnia papieru może posiadać inny “ząb”. Dzieję się tak dlatego, ponieważ każda firma posiada swoją własną recepturę na produkcję papieru oraz inne maszyny, czy wizję jak ich wykończenie papieru ma wyglądać. Zazwyczaj nie są to drastyczne różnice, jednak są one łatwo zauważalne. Mogą mieć wpływ na to, czy “polubicie” się z papierem, czy nie.
W zależności od producenta, ziarno papieru może układać się w regularny wzór (dość syntetyczny) lub być nieregularnie rozproszone (efekt naturalny). Zazwyczaj tańsze papiery posiadają bardzo regularne wzory tłoczenia, które widać nawet po zamalowaniu.
Najlepszy PAPIER do akwareli, czyli która faktura papieru akwarelowego dla początkujących?
Warto jest poznać swoje preferencje i wypróbować każdą fakturę papieru akwarelowego, która będzie odpowiadać naszemu stylowi malowania. Pamiętajmy o tym, że to co poleca jeden artysta może kompletnie nie odpowiadać innej osobie, pomimo malowania w podobnym stylu.
Sama zaczynałam od faktury Cold Press. Była to dla mnie najbardziej uniwersalna powierzchnia do malowania, która pozwoliła dobrze zrozumieć zachowanie się papieru do akwareli kontra farby. Do dziś najczęściej sięgam po te wykończenie papieru.
Jednak jeśli zależy mi na malowania detali, czy np. skanowaniu prac to sięgam po papier Hot Press. W przypadku malowania różnych powierzchni i pejzaży lubię sięgać po papier z pazurem, czyli Rough. Nie wiedziałabym o tym, jaki papier wolę gdybym nie wypróbowała ich wszystkich. Jako wypróbowanie mam na myśli wielokrotne użycie papieru o różnych fakturach i celowe malowanie różnych tematów na danej fakturze. Namalowanie jednej pracy na wybranej fakturze, nie da Wam pełnego spektrum możliwości jakie papier ma dla Was do zaoferowania.
Co więcej, ze względu na różnicę wykończenie papieru z jednej marki możecie woleć używać papieru Cold Press, a z innej Rough. Ponieważ uzyskacie dokładnie ten sam efekt, pomimo innej nazwy wykończenia.
Polecam Wam wycieczkę do dobrego sklepu plastycznego i zobaczenie na żywo różnych wykończeń papieru od różnych producentów. Co więcej, może będzie też okazja go podotykać, czy dostać próbki papieru do wypróbowania.
Jak malować akwarelami? PORADNIK
- 5 praktycznych porad jak malować akwarelami
- 12 efektów specjalnych w technice akwareli
- Najważniejsza lekcja malowania akwarelami
- Jak mieszać kolory w technice akwareli?
- Czy gruntować papier do akwareli?
- Co to jest Granulacja akwareli ?
- Podstawowe techniki i materiały w technice akwareli
Jak zacząć malować akwarelami? PORADNIK
- Pędzle do akwareli – które wybrać?
- Pierwszy zestaw pędzli do malowania akwarelami
- Papier do akwareli – jak go wybrać
- Zestaw kolorów AKWARELI dla osoby początkującej?
- Najlepsza paleta do akwareli
- Gadżety i akcesoria do akwareli
- Akwarele w kostkach, czy w tubkach
- Drogie, czy tanie akwarele, które warto kupić