Renesans Intense Water to farby których byłam bardzo ciekawa. Jakiś czas temu skontaktowała się ze mną firma Renesans Polska, która zaproponowałam mi wysłanie do testów i recenzji ich nowych Akwareli Renesans Intense Water. W związku z tym, że w moim lokalnym sklepie stacjonarnym niestety nie mogłam ich zakupić to z chęcią przyjęłam tą propozycję. Bardzo dziękuję za taką możliwość
W paczce przyszły do mnie nie tylko farby, ale także pędzelki oraz media do akwareli: płyn maskujący, żółć bydlęca, a także guma arabska. Na wstępie powiem Wam, że płyn maskujący Renesansu jest mi dobrze znany i z chęcią go używam. Kiedyś jeden słoiczek zmarnowałam bo zapomniałam go zakręcić, nie popełniajcie tego samego błędu co ja! Z żółcią bydlęcą i gumą arabską muszę po eksperymentować bo nigdy ich nie używałam. Z teorii wiem, że żółć bydlęca ułatwia na przykład rozprowadzanie farby, może pomóc gdy na kostce powstanie zaschnięty kożuch, ponadto poprawia chłonność papieru czy skraca czas schnięcia farby. Guma arabska wykorzystywana jest do produkcji akwareli, może tez posłużyć do opóźnienia schnięcia akwareli, zwiększenia jej transparentności czy nadania błysku. Dodatkowo w paczce znalazły się też pędzelki. Jednakże są tak małych rozmiarów, że nie jestem w stanie wypowiedzieć się co do jakości włosia.
Na pewno dobrze znacie kostki akwarelowe Renesnas Extra Fine, które są już dość długo dostępne na rynku. Renesans Intense Water to inna formuła i nowa jakość wśród farb akwarelowych tej firmy. Farby zostały zamknięte w tubkach o pojemności 15 ml. Na ich opakowaniu znajdziecie nazwy kolorów, nazwy użytych pigmentów do ich produkcji, a także oznaczenia dotyczące transparentności i światłoodporności.
Mając to na uwadze, przed ich zakupem musicie się zaopatrzyć na przykład w puste kostki, paletę z miejscem na poszczególne kolory, lub po prostu w biały talerz. Ja zakupiłam metalową paletę Renesansu jednakże nie było możliwości zakupu samych kostek. Plastikowe kostki nie są łatwo dostępne w Polsce – niestety, a jeśli są to w bardzo wygórowanych cenach. Stąd moja prośba:
Drogi Renesansie warto swoją ofertę powiększyć właśnie o kostki i półkostki do akwareli, czy gwaszy. Znajdzie się na nie wiele chętnych!
Ostatecznie swoje kostki zamówiłam na stronie alliexpress. Po długim oczekiwaniu przez 2 miesiące, w końcu do mnie dotarły. Wbrew moim obawom pasują idealnie do wszystkich palet jakie posiadam. Recenzję palety znajdziecie w innym poście na moim blogu.
Kolory
Do wyboru mamy aż 70 kolorów, zatem każdy znajdzie coś dla siebie! Przegląd wszystkich kolorów możecie znaleźć na stronie Renesnasu. W związku tym czekało mnie ciężkie zadanie wybrania 24 kolorów. Poniżej zamieszam listę kolorów jakie wybrałam po długich godzinach komponowania palety.
Nazwa koloru | Użyte pigmenty |
07. Lemon yellow / Żółta cytrynowa | PY3** |
11. Transparent yellow / Żółta transparentna | PY150*** |
14. Cadmium orange / Kadmium pomarańczowy | PO20*** |
15. Indian yellow / Żółta indyjska | PY83*** |
18. Scarlet red / Szkarłatny czerwony | PR254*** |
21. Permanent carmine / Karmin trwały | PR48:4*** |
23. Quinacridone red / Czerwień Quinacridone | PV19*** |
24. Purple Magenta / Magenta purpurowa | PR122*** |
27. Mineral violet / Fiolet mineralny | PV23*** |
28. Ultramarine blue / Ultramaryna błękitna | PB29*** |
29. Prussian blue / Błękit pruski | PB27*** |
31. Phthalo blue / Błękit ftalo | PB15:1*** |
36. Cobalt turquoise / Turkus kobaltowy | PG50*** |
35. Indigo (hue) / Indygo | PB60 PV19 PB15:3 PBk11*** |
65. Payne’s gray / Szarość Payne’a | PB29*** |
39. Permanent green / Zieleń trwała | PY150 PG7*** |
42. Phthalo green / Zieleń ftalo | PG7*** |
48. Golden green / Zieleń złocista | PY3 PG7 PY150 PY151 PBr6*** |
47. Hooker’s green / Zieleń Hookera | PB15:3 PG7 PY42*** |
50. Yellow ochre / Ugier żółty | PY42*** |
53. Burnt Sienna / Ziemia sieneńska palona | PBr7*** |
58. Brown madder / Brunat krapowy | PBr25 *** |
59. Burnt umber / Umbra palona | PBr7*** |
62. Sepia | PY150 PBr7 PBk11 PBr25*** |
Renesans zapewnia nas o wysokiej jakości użytych pigmentów. Co więcej są one produkowane na bazie miodu oraz gumy arabskiej z Kordofanu. Zawartość miodu w farbach możemy zauważyć na pierwszy rzut oka. Jak widzicie na zdjęciach farby pięknie się błyszczą od jego zawartości. Producent zapewnia nas także o długiej żywotności i stabilności koloru, a także iż są odporne na działanie światła. Niestety nie mam jak tego przetestować, musimy zaufać Renesansowi.
Warto zwrócić swoją uwagę na to, że większość kolorów zostało wyprodukowanych z wykorzystaniem tylko jednego pigmentu. Możecie to z łatwością dostrzec w tabelce powyżej.
Krótko mówiąc (dla nie wtajemniczonych) oznacza to że: im mniej użytych pigmentów tym lepsza jakość farby. Im więcej pigmentów użytych do uzyskania koloru tym szybciej podczas mieszania go z innym kolorami zamieni się w nienasycony kolor przypominający ziemię / błoto.
Pewnie nasuwa się Wam pytanie: to dlaczego wybrałam kolory, które zawierają też dużą liczbę pigmentów? Nie zawsze można uzyskać taki kolor jaki byśmy chcieli mieszając jedno-pigmentowe kolory, posiadanie szerokiej gamy kolorów przyśpiesza i ułatwia pracę. Byłam też ciekawa jak będą się one zachowywać.
Przy wyborze kolorów starałam się też wybrać zarówno chłodne jak i ciepłe odcienie każdej barwy. Jestem zadowolona z gamy kolorów jakie wybrałam. Myślę, że udało mi się skomponować uniwersalną paletę. Dla osób które lubią mieć w sowich paletach czerń i biel, zrezygnowałabym z nr 36 Turkus kobaltowy, oraz 14 Kadmium pomarańczowy. Są to kolory bez których spokojnie nasza paleta się obejdzie i które nie przypadły mi do gustu.
Konkretnie to kolory które najbardziej mi się spodobały to: 11 Żółta Transparentna, 65 Szarość Payne’a, 29 Błękit Pruski (pomimo tego, że ciężko go wycisnąć z tubki i ma dziwną konsystencję), 21 Karmin Trwały. Poniżej prezentuję Wam wykonane przeze mnie próbniki kolorów.
Intense Water w akcji
Mieszanie barw
Postarałam się także, o sprawdzenie możliwości mieszania barw. Rozrabiając akwarele gorszej jakości trudno jest uzyskać ładne kolory po ich zmieszaniu, co wynika faktu, że są one produkowane z dużej ilości pigmentów. Akwarele Intense Water, jak już pisałam wcześniej, są produkowane głównie z jednego pigmentu, dlatego byłam bardzo ciekawa wyniku testów.
Stworzyłam cztery koła barw, używając następujących kolorów:
- 07, 28, 24
- 07, 28, 23
- 11, 21, 29
- 11, 31, 21
Zestawienie 1: Powstałe kolory są pastelowe i stonowane. Połączenie żółci z magentą daje nam kolor bliższy szkarłatowi niż pomarańczy.
Zestawienie 2: Miks żółci i czerwieni daje nam ładny odcień skóry, nie pomarańczu. Połączenie żółci z ultramaryną prezentuje stonowaną zieleń, a ultramaryna wraz z czerwienią tworzą nasycony jaskrawy zimny fiolet.
Zestawienie 3: To nasycone i jaskrawe kolory. Łącząc żółć z karminem uzyskamy piękny pomarańcz. Mieszanka żółci Błękitem pruskim to głęboka zieleń lub turkus. Efektem zmieszania karminu z błękitem jest ciepły głęboki fiolet.
Zestawienie 4: Mieszając żółć z błękitem ftalo uzyskamy piękną jasną zieleń. Błękit wraz z karminem tworzą głęboki fiolet.
Co więcej, poniżej znajdziecie film pokazujący proces malowania z użyciem 5 kolorów, na którym doskonale widać jak barwy się ze sobą mieszają.
Spostrzeżenia
- Intense Water bardzo dobrze się mieszają. Uzyskane kolory dają nam pełny wachlarz możliwości co do nasycenia koloru, od pastelowego do jaskrawego. Możemy z łatwością uzyskać zarówno zimne, jak i ciepłe barwy. Nie musimy się obawiać, że powstałe kolory będą pozbawione życia czy tzw. „brudne”.
- Akwarele łatwo aktywują się po zmoczeniu pędzlem, czy spryskaniem wodą. Nie musiałam czekać, aż namokną. Farba łatwo się unosi z kostki, czy palety.
- Kolory prosto z tubki są nasycone. Na papierze 100% celulozy są bardzo intensywne, na papierze z domieszką bawełny i bawełnianym kolory są bardziej stonowane. Barwy jakie możemy nimi uzyskać są bardziej nasycone niż te namalowane akwarelami Renesans Extra Fine.
- Podczas malowania należy pamiętać, że po nałożeniu ich na papier i wyschnięciu nadal łatwo się aktywują pod wpływem dużej ilości wody lub wody z farbą. Ma to miejsce szczególnie w przypadku użycia bawełnianego papieru lub papieru z jej domieszką. Musiałam do tego przywyknąć, ponieważ kilka razy zdarzyło się że niestety zmyłam to nad czym ciężko pracowałam wcześniej. Nie mogłam zapomnieć o tym aby używać mniejszej ilości wody. Jeśli malując akwarelami używacie wiele warstw koloru może to być cecha, która Was odwiedzie od ich używania.
- Część kolorów pozostawia błyszczącą powłokę widoczną na pracach po wyschnięciu. Dzieję się tak jeśli użyjemy dużo pigmentu bez rozwodnienia go wodą. Na papierze 100% celulozy błyszczenie jest bardziej widoczne. Pamiętajmy o tym, że część kolorów z Senelier czy Białych nocy też pozostawia taka poświatę.
Kolory, które u mnie pozostawiają po sobie widoczny błysk to: 11, 29, 59, 35, 65.
- Dwa kolory (nr 27 i 29) było znacznie „tłustszych” od pozostałych, przez co po wyciśnięciu z tubki, farba ciągnęła się lub zawierała grudki.
Prace wykonane akwarelami Renesans Intense Water
Tutaj możecie zobaczyć szybkie ilustracje na papierze 100% celulozy.
Prace na papierze z domieszką 25% bawełny (Montval Canson) oraz 100% bawełny (Fabriano Artistico)
Jeśli jesteście ciekawi jak te farby sprawują się na papierze z bliska, to zapraszam do zobaczenia filmu z mojego procesu malowania tymi akwarelami. Do namalowania tych trzech obrazów wykorzystałam tylko 5 kolorów o następujących numerach: 28, 24, 23, 35, 15. A kolor skóry? Tak kolor skóry też uzyskałam tylko z pomocą wspomnianych odcieni farb. Jako podłoże wybrałam papier 100% bawełniany Fabriano Artistico, cold press. 300g/m2.
Porównanie Intense Water z innymi akwarelami
- R.I.W – Renesans Intense Water
- B.N. – Białe Noce
- R.E. – Renesans Exra Fine
- VaNG. – Van Gogh Talens
- S. – Sennelier
Podsumowanie
Podsumowując Renensans Intense Water to dobra jakość za swoją cenę. Za tubkę 15ml musimy zapłacić od ok. 7,50zł do 12zł, w zależności od wybranego koloru. Możemy nimi uzyskać dość intensywne barwy. Łatwo aktywować je do pracy, są światłoodporne i do wyboru mamy szeroką gamę kolorów. Jeśli nie przeszkadza Wam możliwy błysk jaki pozostawiają na pracach oraz nie macie w nawyku kłaść dużej ilości wody na kolejne warstwy pracy to będzie się Wam dobrze z nimi pracowało. W tej cenie nie znajdziecie takiej ilość farby o tej jakości.
Dostępność
Farby możecie znaleźć w większości sklepów plastycznych online oraz w dobrych sklepach stacjonarnych.
Renesans Polska
Ponadto zachęcam Was do zapoznania się z stroną producenta tych farb, możecie się zdziwić ile artykułów plastycznych jest w asortymencie Renesansu.
Inne recenzje na moim blogu:
- Pędzle do akwareli Renesans seria 7401
- Pędzle – mopy do akwareli Renesans Roll Brush
- Akwarele Renensans Intense Water
- Akwarele Roman Szmal Aquarius
- Metalowa paleta do akwareli Renensans
- Akwarele Gansai Tambi Kuretake
- Akwarele Sennelier L’Aquarelle
Poradnik – Akwarele dla początkujących:
- Podstawowe techniki i materiały w technice akwareli
- 12 efektów specjalnych w technice akwareli
- Pędzle do akwareli – które wybrać?
- Papier do akwareli – jak go wybrać?
- Ile i które kolory akwareli dla osoby początkującej?
- Akwarele w kostkach, czy w tubkach
- Gadżety i akcesoria do akwareli
- 5 praktycznych porad jak malować akwarelami
- Jak mieszać kolory w technice akwareli?
- Czy gruntować papier do akwareli?
- Co to jest Granulacja akwareli ?