Jakie kolory farb akrylowych kupić? To jedno z pytań, które zadaje sobie chyba każdy początkujący artysta w malarstwie akrylowym. Czy warto jest kupować zestaw małych tubek farb ale w wielu kolorach? Czy może jednak lepiej kupić kilka większych tub, dobrej jakości w ograniczonej palecie kolorów. Mam nadzieję, że w tym wpisie znajdziecie odpowiedzi na Wasze pytania.
Dla kogo jest ten poradnik?
Wszystkie porady, które starałam się tutaj zawrzeć kieruje do osób, które chcą nauczyć się podstaw teorii koloru, mieszania barw. Dla początkujących artystów w malarstwie akrylowym, którzy chcą się nauczyć podstaw malarstwa. Celem późniejszego podejmowania własnych świadomych wyborów i eksperymentów.
Jeśli jesteście osobami, które np. chcą się bawić techniką pouringu, to wtedy umiejętność mieszania kolorów owszem jest pomocna. Jednak jestem świadoma, że do tej techniki stosuje się duże ilości farby prosto z pojemnika.
Podstawowy błąd przy wyborze kolorów
Myślę, że jednym z najczęściej popełniacie błędów na początku drogi z farbami akrylowymi jest kupowanie zbyt wielu kolorów. Możliwe, że przekonanie o potrzebie posiadania szerokiej palety barw prosto tubki wynika z szkolnych doświadczeń.
Jeśli malowaliście kiedyś farbami niskiej jakości, np. plakatowymi, akwarelami, czy akrylami (z najniższej półki cenowej) to mieszając farby ze sobą traciły one nasycenie, stawały się mdłe, a powstała mieszanka koloru była wręcz brudna. Tak niestety dzieje się z farbami bardzo słabej jakości, i w tym wypadku jeśli nie mamy gotowego koloru to jesteśmy zdani tylko na te z naszego zestawu.
Zalety ograniczonej palety kolorów
Farby dobrej jakości pozwalają na tworzenie pięknych, czystych mieszanek kolorów. Dlatego nie potrzebujemy tylu gotowych kolorów. Możemy zainwestować w farby lepszej jakości, ale w ograniczonej gamie barw. Dlaczego warto używać farb dobrej jakości, a nie słabej? Odpowiedź znajdziesz tu: Tanie kontra Drogie Farby Akrylowe.
Posiadanie szerokiej gamy kolorów, które są dostępne w zestawach 24, 50, czy nawet 90 kolorów nie zachęcają do tworzenia własnych mieszanek, a raczej do stosowania kolorów prosto z tuby.
Kolory używane prosto z tubki zazwyczaj nie wyglądają do końca naturalnie i to się czuje, gdy patrzy się na taki obraz. Odcienie mieszane z ograniczonej palety kolorów wyglądają bardziej naturalnie.
Ograniczony wybór kolorów uczy nie tylko samej czynności, jak mieszać kolory, ale także pozwala lepiej zrozumieć jak kolory oddziaływują na siebie. Jest to niezbędna umiejętność, aby potrafić dobierać kolory świadomie. Często dostaję pytania skąd wiem po jaki kolor sięgnąć, jak dopasowuje kolory. Wiedza ta wynika m.in. właśnie z umiejętności mieszania kolorów i zrozumienia ich „zachowania”.
Propozycje zestawów kolorów farb akrylowych dla początkujących
Poniżej przygotowałam dla Was 3 przykładowe zestawy z kolorami farb akrylowych, które pozwolą Wam stworzyć niemal wszystkie kolory jakie znajdziecie na kole barw.
Dla danego koloru podaję, więcej niż jedną nazwę koloru do wyboru. Barwy z danych grup nie są identyczne, ale są bardzo zbliżone. Jeśli posiadacie, któryś kolor z danej grupy to raczej nie potrzebujecie drugiego niemal takiego samego.
Im dłużej będzie malować tym bardziej poznacie swoje preferencje i potrzeby. Wtedy z pełnym przekonaniem będzie wiedzieli, który kolor wolicie z danej grupy czy jest to np. Żółcień Kadmowa, czy Hansa Yellow.
Pamiętajcie, że kolorów jest znacznie więcej do wyboru, jednak starałam się go tu ograniczyć i ułatwić Wam decyzję co do zakupu farb.
Zapoznajcie się także z omówieniem każdej z grupy kolorów, co również powinno Wam pomóc w wyborze pierwszych farb akrylowych. Podaję tam np. czym różnią się konkretne kolory w grupie.
CZERŃ
W każdym zestawie umieściłam czarny kolor, który jest powodem dyskusji wśród wielu artystów i nauczycieli malarstwa. Dlaczego uważa się, że nie powinno używać się czerni, w jaki sposób może zaszkodzić początkującym. Odpowiedzi znajdziecie w innym moim wpisie: Błędy w malowaniu farbami akrylowymi.
Jeśli chcecie, aby w Waszym zestawie nie było “gotowej” czerni to zamiast niej polecam np. zakup koloru: Zieleń Chromowa. Pozwoli ona na stworzenie czerni samemu, a także wzbogaci Zestawy 1 oraz 2 o odcień zieleni.
Zestaw 1: 6 kolorów
Podstawowy zestaw kolorów, z pomocą których możemy stworzyć całe spektrum barw.
- Biały: Biel Tytanowa (Titanium White)
- Żółty: Żółcień kadmowa (Cadmium Yellow) | Żółcień cytrynowa (Yellow Lemon) | Hansa Yellow | Primary Yellow
- Ciepła czerwień: Czerwień kadmowa jasna (Cadmium Red Light) | Czerwień Szkarłatna (Scarlet Red) | Naphthol Red
- Chłodna czerwień: Kraplak Alizarynowy (Alizarin Crimnson) | Primary Red – Magneta | Permanent Madder Lake (najciemniejszy odcień z podanych) | Czerwień Quinacridone (Quinacridone Red) (najjaśniejszy odcień niemal różowy z podanych)
- Niebieski: Błękit ftalowy (Phthalo Blue) | Błękit kobaltowy (Cobalt Blue) | Primary Blue – Cyan
- *Czerń słoniowa (Ivory Black)
Zestaw 2: 8 kolorów
Wzbogacony zestaw 1 o 2 kolejne kolory. Znajdziesz tu odcienie zimne i ciepłe z każdej podstawowej barwy:
- Biały: Biel Tytanowa (Titanium White)
- Żółty: Żółcień kadmowa (Cadmium Yellow) | Żółcień cytrynowa (Yellow Lemon) | Hansa Yellow | Primary Yellow
- Złamana żółcień: Ochra (Yellow Ochre) | Sienna naturalna (Raw Sienna)
- Ciepła czerwień: Czerwień kadmowa jasna (Cadmium Red Light) | Czerwień Szkarłatna (Scarlet Red) | Naphthol Red
- Chłodna czerwień: Kraplak Alizarynowy (Alizarin Crimnson) | Primary Red – Magneta | Permanent Madder Lake (najciemniejszy odcień z podanych) | Czerwień Quinacridone (Quinacridone Red) (najjaśniejszy odcień niemal różowy z podanych)
- Niebieski: Błękit ftalowy (Phthalo Blue) | Błękit kobaltowy (Cobalt Blue) | Primary Blue – Cyan | Błękit Królewski / Błękit Ceruleum (Cerulean Blue)
- Chłodny niebieski: Ultramaryna (Ultramarine) | Błękit Pruski (Prussian Blue)
- *Czerń słoniowa (Ivory Black)
Zestaw 3: 10 kolorów
Najobszerniejszy zestaw, który często można znaleźć u wielu artystów. Poniżej dodatkowego omówienia podaję jeszcze kilka opcjonalnych kolorów, które mogą zwrócić Twoją uwagę.
- Biały: Biel Tytanowa (Titanium White)
- Żółty: Żółcień kadmowa (Cadmium Yellow) | Żółcień cytrynowa (Yellow Lemon) | Hansa Yellow | Primary Yellow
- Złamana żółcień: Ochra (Yellow Ochre) | Sienna naturalna (Raw Sienna)
- Ciepła czerwień: Czerwień kadmowa jasna (Cadmium Red Light) | Czerwień Szkarłatna (Scarlet Red) | Naphthol Red
- Chłodna czerwień: Kraplak Alizarynowy (Alizarin Crimnson) | Primary Red – Magneta | Permanent Madder Lake (najciemniejszy odcień z podanych) | Czerwień Quinacridone (Quinacridone Red) (najjaśniejszy odcień niemal różowy z podanych)
- Niebieski: Błękit ftalowy (Phthalo Blue) | Błękit kobaltowy (Cobalt Blue) | Primary Blue – Cyan | Błękit Krółewski / Błękit Ceruleum (Cerulean Blue)
- Chłodny niebieski: Ultramaryna (Ultramarine) | Błękit Pruski (Prussian Blue)
- Zielony: Zieleń Chromowa (Chrome Oxide Green)
- Zielony: Zieleń ftalowa (Phthalo Green) | Viridian | Zieleń permanentna (Permanent Green)
- *Czerń słoniowa (Ivory Black)
Dodatkowe omówienie
Żółcienie
W grupie żółcieni, wybierając kolor dla siebie zwróćcie uwagę na ich krycie. Podane przeze mnie przykłady różnią się nie tylko odcieniem, ale także swoją transparentnością. W przypadku gdy będzie to jedyna żółcień w naszym zestawie warto wybrać tę która ma pełne krycie. W zależności od producenta, ten sam kolor może mieć inne krycie dlatego zapoznajcie się z informacją na etykiecie farby lub opisem w sklepie online.
Żółcień cytrynowa będzie ciut chłodniejsza od Hansa Yellow, czy jasnej Żółcień Kadmowej.
Czerwienie
W przypadku czerwieni warto zwrócić szczególnie swoją uwagę nie tylko na stopień krycia, ale także na światłotrwałość. Wiele czerwieni ma słabą odporność na działanie promieni słonecznych, więc warto sprawdzić jak trwała jest daną czerwień u każdego z producentów. Nawet w półce profesjonalnej możemy trafić na mnie trwałe czerwienie, wynika to z odporności pigmentu na światło, której nie da się zmienić, jeśli pigment jest mineralny, a nie syntetyczny.
Jak już wspomniałam sprawdźcie stopień krycia wybranej czerwieni, ponieważ te często są transparentne oraz półtransparentne, w szczególności czerwienie chłodne.
Błękity i Zielenie
Wśród podanych przeze mnie kolorów znajdują się zarówno te zawierające pigmenty mineralne oraz syntetyczne. Te drugie charakteryzują się większą „mocą”, potrafią zdominować mieszankę kolorów jeśli użyje się ich za dużo, mogą być dla niektórych zbyt krzykliwe. Jednak łatwiej z ich pomocą uzyskać głębsze kolory, przydatne np. przy chęci uzyskania ciemnych odcieni.
Takimi syntetycznymi mocarzami są np. Błękit i Zieleń ftalowa. Są bardzo dominujące jeśli nie używamy ich z głową. Za to Ultramaryna lub Viridian są bardziej subtelne, przy tym zazwyczaj będące bardziej transparentne.
Ponownie zachęcam do sprawdzenia etykiet konkretnych kolorów pod kątem stopnia krycia.
W zestawie 2 w odcieniach błękitu pojawił się dodatkowy jasny odcień niebieskiego, czyli Błękit Królewski / Błękit Ceruleum. Jako jedyny Błękit na palecie jest zbyt jasny, jeśli jednak zdecydujemy się na zakup Ultramaryny, Błękitu Pruskiego, czy Błękitu Phthalo to będzie dobrym uzupełnieniem na palecie.
Kolory OPCJONALNE
Spis dodatkowych kolorów, o które sama uzupełniam swoją paletę. Często mieszam te kolory z barw podstawowych dlatego wiem, że je potrzebuję i na pewno wykorzystam.
- Brąz: Umbra palona (Burnt Umber)
- Pomarańczowy: Pomarańczowy kadmowy (Cadmium Orange) | Pyrrole Orange
- Fiolet: Dioxazine Purple | Violet | Permanent Violet
- Błękit turkusowy
- Bardzo ciepła żółcień: Indian Yellow | New Gamboge | Quinacridone Gold | Cadmium Yellow Deep
Podsumowanie
Mam nadzieję, że przekonałam Was do ograniczenia swojej palety kolorów i zainwestowania w lepsze farby. Dużo nie zawsze znaczy dobrze. Jeśli zależy Wam na rozwoju Waszych umiejętności, pogłębieniu wiedzy z zakresu teorii barw, czy po prostu lepszemu zrozumieniu zasad rządzących w świecie koloru, to decyzja o ograniczeniu ilości kolorów Wam w tym pomorze.
Poeksperymentujcie z różnymi kolorami po to, aby dowiedzieć się jakie kolory Wam bardziej odpowiadają. Zachęcam do rozpoczęcia nauki malowania, czy to postaci, portretów czy pejzaży z podstawową paletą kolorów. Jest ona tak uniwersalna, że bez problemu stworzycie z jej pomocą kolory pasujące do dowolnej tematyki.
Jakie są Wasze doświadczenia z wielkimi tanimi zestawami farb akrylowych? Dawały one pełne możliwości mieszania kolorów, czy jednak stały Wam na przeszkodzie? Może jest tak, że na jeden obraz zużyliście od razu 6 tubek wybranych kolorów, a reszta leży i czeka bo może kiedyś będzie wykorzystana?
Poradnik – AKRYLE dla początkujących
- Jak malować farbami akrylowymi? Praktyczny PORADNIK
- Farby AKRYLOWE dla początkujących – 5 TRIKÓW ułatwiających malowanie
- Najlepsze Pędzle do farb akrylowych
- Jak zrobić własne płótno?
- Na czym malować farbami akrylowymi? TANIE PODOBRAZIE
- Jak nie malować akrylami? Porady dla początkujących
- Gruntowanie, klejenie i szlifowanie podłoża malarskiego
- Najlepsza PALETA MALARSKA do farb akrylowych
- Najważniejsza lekcja malowania farbami akrylowymi